Eten tijdens de zwangerschap. Wat mag je wel en niet eten?

Gefeliciteerd, je bent zwanger van een tweeling! Nu mag je eten voor drie. Dit is natuurlijk een fabeltje en absoluut niet nodig. Maar hoeveel moet je nu precies eten tijdens je tweelingzwangerschap? Wat mag je eten? En welke voedingsproducten kun je in de zwangerschap beter laten staan?

Tijdens je zwangerschap is het nog belangrijker om gezond en gevarieerd te eten. Je baby’s krijgen dan voldoende voedingsstoffen binnen om goed te groeien. Voedingsstoffen zijn vetten, eiwitten, vitamines, mineralen en koolhydraten. Verder is het van belang om vitamine D en foliumzuur te slikken.

Gevarieerd en gezond eten

Probeer dagelijks zo gevarieerd en gezond mogelijk te eten. Groente, fruit, melkproducten en volkoren producten leveren vitamines en mineralen. Kies ervoor om elke dag weer een andere soort groente en fruit te eten. Wissel ook af met vis, vlees, ei en peulvruchten. Het is beter om vette voeding en scherpe kruiden te vermijden tijdens je zwangerschap. Dit leidt namelijk tot darmklachten.

Extra calorieën eten tijdens je zwangerschap

Gedurende je tweelingzwangerschap moet je in het eerste trimester 300 extra calorieën per dag eten. In het tweede trimester van je zwangerschap zijn dit 680 calorieën extra en in het derde trimester 900 calorieën extra. Het is natuurlijk niet zo dat je die extra calorieën aanvult door ongezonde snacks te eten, zoals pizza, ijs en chips. Een snack op zijn tijd mag best, maar je voedt je baby’s hier niet mee.

De extra calorieën haal je eenvoudig door voedzame producten te eten. Probeer 45 procent uit koolhydraten te halen, 25 procent uit proteïne en 30 procent uit gezonde vetten.

Hoe weet je nu dat je voldoende calorieën binnenkrijgt tijdens je zwangerschap? Dit lijkt een ingewikkelde rekensom, maar dat valt gelukkig nogal mee. Gedurende je zwangerschap heb je vaker honger en eet je al meer. Als je je dagelijks houdt aan een gezond en gevarieerd eetpatroon, krijg je de extra voedingsstoffen en calorieën vanzelf binnen.

Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap kun je niet alles eten. Sommige producten bevatten bacteriën en metalen die schadelijk zijn voor je kindjes. De volgende voedingsproducten kun je beter laten staan of zoveel mogelijk vermijden:

  • Zachte kazen van ongepasteuriseerde melk
  • Rauwe eieren en rauwe kip
  • Rauw vlees en rauwe groenten
  • Gerookte kant- en klare vis en sushi
  • Lever
  • Koffie en andere cafeïnehoudende drank
  • Alcohol

Zachte kazen van ongepasteuriseerde melk

Gek op zachte kazen? Dan kun je die nu beter niet eten. In een zachte kaas van ongepasteuriseerde melk kan de listeriabacterie zitten. Deze bacterie kan listeriose veroorzaken. Een ziekte die kan leiden tot een miskraam of vroeggeboorte. Een zachte kaas is een rauwmelkse kaas, zoals boerenkaas. Een buitenlandse kaas die van rauwe melk is gemaakt, herken je aan de tekst ‘au lait cru’.

Gepasteuriseerde kaas en harde kaas mag je tijdens je zwangerschap gewoon eten. Deze kazen zijn gemaakt van verhitte melk en bevatten geen bacteriën. Je kunt dus nog gewoon lekker genieten van een boterham met kaas en feta of mozzarella door je salade eten.

Rauwe kip en rauwe eieren

Voorkom dat je rauwe kip of rauwe eieren binnenkrijgt tijdens de zwangerschap. In rauwe kip of een rauw ei kan de salmonellabacterie zitten. Hier kun je na het eten goed ziek van worden en er is geen geneesmiddel voor verkrijgbaar. Eet dus alleen hardgekookte eieren, bak een kip goed gaar en bewaar eieren altijd gekoeld in de koelkast. Eet geen mousse, bavarois of zelfgemaakte mayonaise. Hierin is rauw ei verwerkt.

Rauw vlees en rauwe groenten

Het eten van rauw vlees en rauwe groenten in de zwangerschap kan gevaar opleveren voor je baby’s. Rauw vlees en rauwe groente kan de toxoplasma-parasiet bevatten. Deze parasiet veroorzaakt de ziekte toxoplasmose. Een ziekte die schadelijke gevolgen kan hebben voor de ogen en hersenen van je ongeboren kindjes. Het is dus verstandig om deze rauwe vleeswaren niet te eten:

  • Chorizo
  • Salami
  • Filet americain
  • Carpaccio
  • Tartaar
  • Rosbief

Zorg ervoor dat je vlees en groente altijd helemaal gaar kookt of bakt, zodat parasieten onschadelijk zijn. Let er ook op dat rauwe voeding niet in contact komt met gekookt eten. Was een snijplank en snijmes dan ook altijd goed af.

Wil je toch zin rauwe groente eten, zoals een bakje gezonde rauwkost? Was de groente dan heel goed en bewaar de rauwkost maximaal een dag in de koelkast.

Gerookte kant- en klare vis en sushi

Ben je een sushi-lover? Dan moet je deze lekkernijen nu even laten staan.

Hierin kan de listeriabacterie voorkomen. Iets dat een gevaar oplevert voor je zwangerschap. Dit geldt ook voor gerookte kant- en klare vis. Gelukkig mag je wel gewoon vette, verhitte vis eten, zoals makreel, paling en zalm. Het is ook beter om roofvis, zoals tonijn te laten staan. Tonijn uit blik eten vormt geen gevaar.

Lever

Eet niet te veel leverproducten gedurende je zwangerschap. Lever zit bomvol vitamine A, iets dat normaal heel gezond is, maar nu moet je hier echter voorzichtig mee zijn. Als je te veel vitamine A binnenkrijgt, lopen je baby’s een groter risico op een aangeboren afwijking, zoals een gespleten gehemelte of een hartafwijking. Het is dus verstandig om geen leverproducten te eten, zoals paté, leverworst of leverpastei.

Eten met alcohol en roken

Gedurende je zwangerschap mag je absoluut geen alcohol drinken, maar dit wist je natuurlijk al. Vermijd ook eten met alcohol, zoals sommige bonbons of bepaalde gerechten als stoofperen met rode wijn. Alcohol sluipt eenvoudig door de placenta heen en je baby’s kunnen de alcohol niet zelf afbreken. Hierdoor ontwikkelen de longen en de hersenen zich minder goed. Dit geldt ook voor roken tijdens de zwangerschap.

Koffie en andere cafeïnehoudende dranken

Koffie, cola of energiedrank bevat veel cafeïne. Het geeft niet alleen jou, maar ook je kindjes een energieboost. Dit kan een negatief effect hebben. Hun hartslag verhoogt, waardoor ze actiever en onrustiger worden. Uit tal van onderzoeken is al naar voren gekomen dat onrustige baby’s zich langzamer ontwikkelen. Bovendien vergroot te veel cafeïne de kans op een miskraam. Artsen raden zwangere vrouwen aan om de hoeveelheid cafeïne te beperken tot 300 mg cafeïne per dag. Dit komt neer op twee mokken normale koffie. Ben je een echte koffieleut? Houd het in je zwangerschap dan bij één mok per dag. Of drink twee kleine kopjes koffie. Zo krijg je toch die energieboost en hoef je je geen zorgen te maken over je zwangerschap.